home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Life skills
Edukans Actieplatform
Vandaag zijn we verder gaan werken aan het Life Skill programma met onze buddy’s. De eerste opdracht is dat we, in groepjes van zes, de prob...

Life skills

Vandaag zijn we verder gaan werken aan het Life Skill programma met onze buddy’s. De eerste opdracht is dat we, in groepjes van zes, de problematiek van ‘school-drop outs’ (schoolverlaters) in beeld brengen. Dit doen we door een boom te tekenen met aan de wortels de ‘causes’. Bij de bladeren tekenen we de mogelijke ‘solutions’ voor vroegtijdige schoolverlaters.  We gaan buiten zitten en bespreken dit in het groepje. Als iedereen klaar is presenteren we aan elkaar wat we hebben besproken. De belangrijkste redenen die naar voren komen zijn: zwangerschap, vroeg uitgehuwelijkt, werken (of thuis helpen), de school is ver van huis, drugsgebruik en slechte vrienden.  Iedereen bepaalt voor zichzelf welke redenen hij of zij het belangrijkst vindt. We krijgen twee blauwe kaartjes en twee oranje kaartjes. Op de blauwe kaartjes schrijf je welke twee redenen je het belangrijkst vindt. Op de oranje kaartjes schrijf je welke twee redenen je het minst belangrijk vindt. We verbazen ons over wat er uit deze vervolgopdracht komt. Heel weinig buddy’s schrijven bijvoorbeeld ‘teenage-pregnancy’ op het blauwe kaartje. Zij vinden tienerzwangerschappen helemaal niet zo’n groot probleem, terwijl wij wel hadden verwacht dat dit hier een probleem zou zijn. Een Ethiopische jongen geeft aan dat tienerzwangerschappen hier niet veel voorkomen. Hij vraagt of het bij ons wel veel voorkomt en normaal is, aangezien wij dit allemaal als belangrijk probleem benomen. Zo leren wij dus ook weer iets. Een ander voorbeeld is dat veel Ethiopische leerlingen aangeven dat er veel leerlingen uitvallen vanwege drugsgebruik. Navraag leert dat zowel Nederlandse als Ethiopische leerlingen iemand kennen die door drugsgebruik (voor langere tijd) niet naar school gaat.

Over deze redenen van ‘school-dropouts’ gaan we in groepjes toneelstukjes maken. Ieder groepje kiest een van de veelvoorkomende onderwerpen: drugsgebruik, de afstand naar de school, slechte vrienden en moeten zorgen voor je familie thuis. Een groepje speelt dat een leerling naar school wil, maar dit kan niet omdat hij op zijn jongere broertje moet passen. Uiteindelijk wordt de oplossing gevonden: opa en oma passen op het broertje en de leerling kan naar school. Dit laat zien dat de community heel belangrijk is in Ethiopië, en het is een mooi voorbeeld hoe deze kan worden ingezet.

Na de lunch gaan we in groepjes quotes/slogans bedenken die te maken hebben met de vier onderwerpen. Ieder groepje komt met een paar slogans, die daarna op een paar grote vellen worden geschreven. Iedereen kiest één slogan uit, die we op ons shirt gaan schrijven. Voorbeelden van slogans zijn: ‘a far school, is not school’, ‘bad friends won’t help you to the end’, ‘I can baby-sit, but I can also study as a kid’. Het is erg mooi om te zien dat een buddy met de quote ‘educate one girl, educate a generation’ komt. Later schrijft een Ethiopische jongen deze op zijn shirt. Het laat zien dat de leerlingen al actief met Life Skills en onderwerpen als het belang van onderwijs bezig zijn.

Als iedereen zijn shirt af heeft, maken we een groepsfoto met z’n allen. Daarna zeggen we gedag tegen de buddy’s en gaan we terug naar het hotel. Als we terug zijn in het hotel, worden de verslagen van de dag geschreven, foto’s geselecteerd en gaan we lekker eten. Daarna evalueren we de dag in onze redactiegroepjes, voordat we naar bed gaan. We hebben onze rust tenslotte ook hard nodig deze reis!

Geschreven door Sanne, Mare en Bram

Media bij bericht (18)

Reacties (10)

  • Anke de mem van Tineke
    4 jaar geleden
    Prachtig verslag. Iedere dag fijn om te lezen. Groetjes en nog een paar fijne dagen toegewenst

    Reactie rapporteren

  • manou batstra
    4 jaar geleden
    Weer n leuke blog! Thnx.

    Reactie rapporteren

  • Familie Huijbregts
    4 jaar geleden
    Weer een indrukwekkend en fascinerend verhaal. Knappe levenslessen . Wij worden steeds benieuwder naar de persoonlijke verhalen die jullie thuis kunnen vertellen bij de prachtige foto's

    Reactie rapporteren

  • Nancy Batstra
    4 jaar geleden
    Heb met jullie meegeleefd maar wil ook graag Bram zijn verhaal horen als hij thuis is.

    Reactie rapporteren

  • Miranda Kleisen
    4 jaar geleden
    Elke dag weer fijn om een update te krijgen en ook heel prettig als je je zoon ziet op de foto's!

    Reactie rapporteren

  • Alstje den Ouden
    4 jaar geleden
    wat weer een mooi verslag om te lezen, met alle foto's erbij krijgen we al een goede indruk van wat jullie allemaal doen en meemaken. echt super!

    Reactie rapporteren

  • Astrid Van Beest
    4 jaar geleden
    Zo fijn om met jullie te kunnen meebeleven! En inderdaad...heel fijn om je zoon op de foto te zien. Dank voor de mooie verhalen en foto's iedere dag.

    Reactie rapporteren

  • Pauline Troost Cals College
    4 jaar geleden
    Wat een leerzame dag. De foto’s die in de pauze zijn genomen laten zien hoe jullie genieten!

    Reactie rapporteren

  • Angelique Vugts
    4 jaar geleden
    Bijzonder om te lezen dat jullie verwachtingen inderdaad anders waren dan de ervaringen van de leerlingen daar. Zo zie je maar weer. Ik zie dat er mooie en wijze teksten op de t-shirts staan, dat is leuk om te zien. Prachtige foto's ook weer! Geniet nog even van de laatste dagen samen. Succes Ophelie! - X - Mama

    Reactie rapporteren

  • Dennis Klatten
    4 jaar geleden
    Mooi verhaal en beeld . Maakt duidelijk hoe Edukans te werk gaat. Goed om te lezen dat er van elkaar geleerd wordt en dat het dus twee kanten op werkt.

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen